در گفت‌وگو با فارس مطرح شد: اجرای طرح پزشک خانواده و کاهش هزینه ‌درمان آرزوی وزیر کار

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد؛
اجرای طرح پزشک خانواده و کاهش هزینه ‌درمان آرزوی وزیر کار


http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/02/29/13920229000426_PhotoA.jpg

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت:

آرزوی من اجرای طرح پزشک خانواده، نظام ارجاع و کاهش هزینه درمان مردم است.

اسدالله عباسی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: مدیران کل  کار، تعاون و رفاه اجتماعی در استانها به عنوان قائم مقام وزیر در استانها تفویض اختیار شده‌اند و برای حل و فصل مسائل کارگری نیاز نیست که به ستاد مرکزی وزارتخانه مراجعه شود.

عباسی در پاسخ به این پرسش که مهمترین تصمیم شما در کار وزارت چه بوده است، گفت: در روزی که برای گرفتن رأی اعتماد خدمت نمایندگان مجلس رسیده بودم، برنامه کوتاه مدت و بلندمدت ارائه کردم و برخی از کارها در حد توان و وسع ارائه شد و یکی از آنها ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی فولاد کشور بود که 82 هزار نفر بلاتکلیف بودند و معوقات سه، چهار ماهه داشتند و این همیشه برای دولت و مجلس به عنوان معضل به شمار می‌رفت.

وی گفت: بازنشستگان صندوق فولاد کشور قبلاً زیر نظر وزارت صنعت بودند که این صندوق از اواخر خرداد سال جاری به وزارت کار منتقل شد و تا پایان خرداد ماه حقوق و معوقات این بازنشستگان پرداخت شد و حقوق خرداد، تیر هم تا پایان تیر ماه پرداخت می‌شود و از پایان تیر ماه بازنشستگان فولاد مانند سایر اعضای صندوق‌های زیرمجموعه این وزارتخانه مطالبات خود را به روز دریافت می‌کنند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: یکی از اقدامات وزارت کار این است که شورای عالی بیمه تشکیل شد که همیشه تشکیل این شورا 30 ماه عقب بود، اما امسال به موقع تشکیل شد و شورای عالی کار و دستمزد هم تشکیل شد.

عباسی خاطرنشان کرد: مساله حقوق و احکام کارگزینی در مورد همه نیروهای رسمی و قراردادی برای نیروهای ستادی وزارت کار و رفاه اجتماعی (نیروهای سه وزارت ادغام شده) نیز حل شد و در حال حاضر همه شرایط برای خدمت‌رسانی طبیعی است و آرامش خاصی در وزارتخانه ایجاد شده است.

عباسی در مورد اینکه به وزیر آینده کار چه تجربه‌ای را منتقل می‌کند، گفت: جامعه هدف در وزارت کار قبل از نوزادی تا سالمندی و حتی پس از مرگ را شامل می‌شود که بیش از 50 میلیون نفر جامعه هدف این وزارتخانه است که اغلب آنها اقشار آسیب‌پذیر هستند، بنابراین وزیر آینده کار، تعاون باید روحیه مردمی و متواضع داشته باشد و همه ما خود را خادم مردم و مستمری‌بگیران و مددجویان بهزیستی و بیمه‌های تأمین اجتماعی و اقشار کم درآمد بدانیم.

عباسی آرزو کرد، روزی نظام ارجاع و پزشک خانواده به درستی اجرا شود و هزینه درمان مردم کاهش پیدا کند و این به شرط آن است که سازمان سلامت شکل گیرد و دفترچه‌های مختلف بیمه و خرید خدمات پزشکی یکسان شده و هزینه اضافی به مردم تحمیل نشود.

وی گفت: باید پاراکلینیک‌ها و پزشکان فوق تخصص شکل گیرد و در مواردی که آزمایش نیاز نیست، نباید هزینه به مردم تحمیل شود، به عنوان مثال دستگاه‌های ام‌آر‌آی و سی‌تی‌اسکن در کشورهای تولید کننده مانند آلمان شاید به اندازه دستگاه‌های موجود در تهران نباشد، به دلیل اینکه برخی از پزشکان بی‌جهت این هزینه‌ها را به مردم و بیماران تحمیل می‌کند.

معاون مجلس شورای اسلامی: وزارت بهداشت همه ایرانیان را یکسان نمی‌بیند

معاون مجلس شورای اسلامی:
وزارت بهداشت همه ایرانیان را یکسان نمی‌بیند؛
بخش سلامت با ۷۰ درصد خلاء بودجه‌ مواجه است


http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/04/27/13920427000339_PhotoA.jpg

معاون امور قوانین مجلس گفت:

وزارت بهداشت ۷۷ میلیون ایرانی را یکسان نمی‌بیند و درگیر کارهای اجرایی و روزمره می‌شود در حالی که باید درمان‌محوری را رها کرده و برنامه‌هایی اجرا کند که مانند پزشک خانواده در حاشیه نباشد.


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، امیدوار رضایی امروز در مراسم اعطای مجوز به اولین اپراتور خدمات سلامت مجازی کشور گفت: از ابزارهایی که دغدغه را در حوزه سلامت برطرف می‌‌‌کند روش‌های برخورداری از سلامت مجازی است.

وی ادامه داد: طبق سیاست‌های کلی که ابلاغ شده باید در سلامت یکپارچگی همه جانبه ایجاد شود و این در برنامه‌ریزی و نظارت نیز مطرح است و نیاز ما را برای استفاده بیشتر از سلامت مجازی نشان می‌‌دهد.

رضایی گفت: قوانینی برای وزارت بهداشت تصویب کردیم اما اجرا نمی‌شود. نظام سطح‌بندی و عدالت را از برنامه سوم توسعه مطرح کردیم اما تاکنون به درستی اجرا نشده و این دغدغه همیشه وجود داشته است. بسیاری از افراد برای دریافت مجوز بیمارستان و انجام آزمایشهای مختلف در شهرهای کوچک به ما مراجعه می‌کنند اما نمی‌توانیم کاری بکنیم.

معاون امور قوانین مجلس با اشاره به اینکه بین سیاست‌ها و نیازهای مردم تفاوت وجود دارد، گفت: به نظر می‌رسد استفاده از امکانات سلامت مجازی باعث رفتن خدمات از مرکزنشین‌ها به حاشیه‌نشین‌ها شود و خلاء‌های موجود در موضوع عدالت سطح‌بندی و نظام‌های ملی را اصلاح کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده را داریم و مرتب از شکست و اشکالات آن صحبت می‌شود چون امکانات زیادی در سیستم بهداشت و درمان نداریم حتی اگر هم بود نمی‌توانستیم به خوبی آن را اجرایی کنیم.

رضایی گفت: حتی کشورهای توسعه یافته و آمریکایی‌ها گفته‌اند شکست خورده‌ایم چون نظامی که باید هدایت شده باشد و با راهکارهای جدید همراه شود وجود ندارد.

معاون امور قوانین مجلس با اشاره به بند الف قانون برنامه پنجم که وزارت بهداشت را مکلف به طراحی پرونده سلامت الکترونیک کرده است، گفت: در حال حاضر بیش از 800 بیمارستان، 17 هزار خانه بهداشت، 4 هزار مرکز بهداشتی و درمانی و بیش از  120 هزار مطب و آزمایشگاه به صورت نامطلوب نظارت می‌شوند.

رضایی ادامه داد: سلامت مجازی ابزار خوبی برای دستگاه‌های حاکمیت است تا با کمک بخش‌های غیر دولتی نظارت را بر مراکز درمانی افزایش دهند.

وی ادامه داد: تمام فرآیندهایی که وزارت بهداشت ترسیم می‌کند از طریق فضای مجازی به تدریج اجرایی می‌شود و این ابزار هزینه‌ها را کمتر کرده، عدالت و سرعت را افزایش می‌دهد.

معاون امور قوانین مجلس با گله‌مندی از عملکرد وزارت بهداشت گفت: این وزارتخانه 77 میلیون ایرانی را یکسان نمی‌بیند. فقط تعدادی که مریض می‌شوند از نظر وزارت بهداشت دیده می‌شود.

وی افزود: این وزارتخانه آن قدر درگیر کارهای اجرایی و روزمره می‌شود که همه ایرانیان را نمی‌بیند در حالی که همه باید طبق قانون از خدمات سلامت بهره‌مند شوند و سلامت محوری به جای درمان‌محوری قرار گیرد.

رضایی تهدیدهای موجود در فضای مجازی را این گونه توضیح داد: اطلاعات خصوصی مردم در این مسئله باید محرمانه بماند، از سویی اجرای این برنامه‌ها کاهش هزینه را سبب می‌شود و نباید مانند برنامه‌هایی مثل پزشک خانواده در حاشیه حرکت کند بلکه باید وارد متن شده و نه به عنوان کالای هزینه‌ای و لوکس بلکه به عنوان یک برنامه اساسی به آن نگاه شود.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از ناهماهنگی و بخشی‌نگری برنامه‌های فضای مجازی سلامت باید طرح جامع داشته باشیم.

وی گفت: در سال 91 ، حدود 56 هزار میلیارد تومان هزینه سلامت شده و امسال در فصل بودجه بهداشت و درمان 16.8 هزار میلیارد تومان دیده شده است یعنی 70 درصد خلاء بودجه‌ای وجود دارد و اگر با تورم 40 درصدی بانک مرکزی بودجه سلامت را در نظر بگیریم باید 80 هزار میلیارد تومان شود و برای پرداخت 30درصدی مردم از هزینه‌های سلامت حتماً نیازمند کارهای مجازی هستیم.

فارغ‌التحصیلان گروه پزشکی"پروانه صلاحیت اشتغال" می‌گیرند.

آمادگی نظام پزشکی برای آغاز صدور "پروانه صلاحیت اشتغال"

فارغ‌التحصیلان گروه پزشکی"پروانه صلاحیت اشتغال" می‌گیرند.


taher.jpg

مدیرکل امور پروانه‌های سازمان نظام پزشکی از توافقات انجام شده با وزارت بهداشت در جهت حذف پروانه دائم و موقت شاغلین حرف پزشکی و جایگزین شدن پروانه صلاحیت اشتغال خبر داد و اجرای این آیین نامه را منوط به ابلاغ رسمی آن از سوی وزیر بهداشت دانست.

دکتر داریوش طاهرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به تکلیف قانونی وزارت بهداشت برای سیاستگذاری در حوزه سلامت و همچنین نظارت بر امور درمان اشاره کرد و گفت: همچنین بر اساس بند "ن" ماده 3 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی این اختیار به سازمان نظام پزشکی داده شده که نسبت به صدور و تمدید پروانه‌های مطب و مجوز فعالیت پزشکان و حرف وابسته در موسسات اقدام کند. البته در همین بند قانونی تصریح شده که سازمان نظام پزشکی می تواند در زمینه صدور سایر مجوزهای قانونی فعالیت نیز مطابق مقررات وزارت بهداشت اقدام کند.

ادامه نوشته

پزشکیان: پست وزارت بهداشت دولت روحانی را قبول می‌کنم

پزشکیان:

پست وزارت بهداشت دولت روحانی را قبول می‌کنم.


http://www.icana.ir/KM_media/image/2012/04/17565_orig.jpg

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، درباره مطرح شدن نام خود به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح شده برای پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت آینده، گفت:

در صورت نیاز، حتما به کمک دولت روحانی خواهم آمد.


مسعود پزشکیان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، درباره مطرح شدن نام خود به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح شده برای پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت آینده، گفت: در این مورد هنوز چیزی به گوش من نرسیده و از آن اطلاعی ندارم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به اینکه در صورت پیشنهاد آیا پست وزارت بهداشت را قبول می‌کنید یا خیر؟ ادامه داد: به طور حتم اگر لازم باشد مسئولیت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی را قبول خواهم کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: بدیهی است اگر دولت آینده بخواهد از قانون پشتیبانی کند، در صورت نیاز به کمک دولت منتخب خواهم رفت.

گفتنی است، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که مسعود پزشکیان یکی از گزینه‌های اصلی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت روحانی به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران: سازمان تامین اجتماعی، بخشی از مطالبات دانشگاه را پرداخت کرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:
سازمان تامین اجتماعی، بخشی از مطالبات دانشگاه را پرداخت کرد.



http://www.shabakenews.com/images/nasehi.pezeshki20491.jpg

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با توجه به پیگیریهای به عمل آمده، سازمان تامین اجتماعی  بخشی از مطالبات دانشگاه های علوم پزشکی کشور را پرداخت نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران دکتر محمدمهدی ناصحی گفت : با توجه به مشکلات متعدد و حجم انبوه مراجعه کننده در حوزه سلامت به ویژه در بیمارستانهای دانشگاهی،  وپیگیریهای صورت گرفته از طریق وزارت بهداشت، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و حمایتهای مهندس موسوی رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری، بخشی از مطالبات دانشگاههای علوم پزشکی در سال 91 توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد.

وی با بیان اینکه این پرداختی ها در حال توزیع بین واحدهای تابع بیمارستانها و سایر مراکز  بهداشتی است، تصریح کرد: امیدواریم با پرداخت این مطالبات، مشکلات واحدهای ارایه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی مرتفع شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در مازندران، ادامه داد: افزایش 56 درصدی حقوق و مزایای کارکنان حوزه سلامت و افزایش تنها 6 درصد از مجموع اعتبارات جاری به دانشگاه های علوم پزشکی، منجر به بروز اختلال در بودجه دانشگاه و نیز  ارایه خدمات در مراکز درمانی شد لذا پرداخت بدهی های تامین اجتماعی به این دانشگاهها، بخشی از مشکلات مالی را برطرف نمود.

دکتر ناصحی، با اشاره به  پیگیریهای جدی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دریافت مطالبات خود از سازمان تامین اجتماعی، افزود: این پیگیریها منجر به پرداخت  قسمتی از مطالبات دانشگاه های علوم پزشکی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر نیز با حضور در معاونت راهبردی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت قولهای مساعدی برای برطرف شدن سایر مشکلات بودجه ای داده شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: اگر مطالبات سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمی شد، دانشگاه های علوم پزشکی کشور توان ادامه پرداخت حقوق و مزایای پرسنلی را نداشتند.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: عدالت در سلامت اولویت اصلی وزیر بهداشت آینده باشد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:
عدالت در سلامت اولویت اصلی وزیر بهداشت آینده باشد.


http://www.salamatnews.com/uploade/shahriati-majles-komision-behdasht-banner.jpg

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه:« قطعا افرادی که تجربه مدیریتی داشته باشند و مورد قبول جامعه پزشکی باشند بهتر می توانند وزارت بهداشت و درمان را اداره کنند.» تاکید کرد:« عدالت در سلامت باید در اولویت برنامه های وزیر بهداشت آینده باشد.»

دکتر حسینعلی شهریاری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز درباره ویژگی های وزیر بهداشت دولت یازدهم گفت:« هر فردی که به عنوان وزیر بهداشت آینده انتخاب می شود باید به مواد قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت اعتقاد داشته باشد و بتواند آن را اجرا و عملیاتی کند.»

وی در پاسخ به اینکه داشتن تجربه مدیریتی چقدر اهمیت دارد؟ بسیاری از منتقدان مشکلات موجود در وزارت بهداشت را ناشی از مشکلات مدیریتی این وزارتخانه می دانند آیا واقعا چنین است، گفت:« این مسئله را به طور کامل قبول ندارم و چنین نیست که مدیرانی که در وزارت بهداشت و درمان هستند ضعیف تر از مدیرانی هستند که در وزارتخانه های دیگر حضور دارند. نیروهای ما در کشور همه مثل هم هستند و اینطور نیست که یکی نمره صد باشد یکی صفر. اما قطعا افرادی که تجربه مدیریتی داشته باشند و مورد قبول جامعه پزشکی باشند بهتر می توانند وزارت بهداشت و درمان را اداره کنند.»

رییس کمیسیون بهداشت و درمان در پاسخ به اینکه مهمترین برنامه ای که باید در اولویت کاری وزیر بهداشت آینده قرار گیرد چیست، گفت:« عدالت در سلامت باید در اولویت برنامه های وزیر بهداشت باشد که مواد قانونی برای اجرای عدالت در سلامت در قانون پیش بینی شده است.»

وی افزود:« اگر وزیر بهداشت آینده بتواند این قوانین را در حوزه سلامت اجرایی و عملیاتی کند بسیاری از مشکلات در حوزه سلامت کاهش پیدا می کند.»

فراخوان کارگاه آموزشی کشت سلولی انستیتو پاستور ایران-پژوهشکده شمال کشور

فراخوان کارگاه آموزشی کشت سلولی انستیتو پاستور ایران
پژوهشکده شمال کشور


http://www.mazums.ac.ir/Dorsapax/userfiles/Image/behdasht/ans.jpg


برای اطلاع بیشتر اینجا کلیک کنید.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت: هفته آینده تکلیف تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات طب سنتی مشخص می شود



http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/4/29/1344090_613.jpg

هفته آینده در شورای عالی بیمه تکلیف تحت پوشش و بیمه قرار گرفتن خدمات طب سنتی مشخص می شود.


دکتر خدادوست، معاون طب سنتی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در پی بحث آموزش طب سنتی به پزشکان عمومی با اولویت پزشکان خانواده ،  بسته های آموزشی و دستور العمل هاي آموزش آماده  شده و آموزش بعد از ماه رمضان آغاز می شود.

وی با بیان این که آموزش بهورزان و مربیان نیز در دستور کار قرار گرفته و بسته های آموزش آنها  تهیه شده است گفت:  همچنین ایجاد معاونت طب سنتی در واحدهای تابعه ساختار و دانشگاه های علوم پزشکی کشور بعد از این که مجوز ایجاد آن از معاونت توسعه اخذ شد، توسط وزیر بهداشت ابلاغ گردید.

خدادوست با اشاره به این در حال حاضر 7 دانشگاه طب سنتي مصوب داريم و باید طبق برنامه آنها را به 20 دانشکده ارتقا دهیم عنوان کرد: اگر تا پایان این دولت فرصت شود و شورای گسترش تشکیل شود کارهای بازدید و مقدماتی طرح موضوع در شورای گسترش انجام شده است.

معاون طب سنتی در پایان از تلاش برای تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات طب سنتی خبر داد و خاطر نشان کرد: تحت پوشش بیمه قرار دان خدمات طب سنتی و داروهای طب سنتی در شورای عالی بیمه هفته آینده مطرح خواهد شد که امیدواریم مورد تصویب این شورا قرار گیرد و اما به دلیل کمبود اعتبارات شرط و شروطی دارند که امیدواریم بتوانیم این موضوع را عمل کنیم.

اجراي پزشک خانواده در تهران عجولانه بود

اجراي پزشک خانواده در تهران عجولانه بود


http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/4/28/1342146_757.jpg

اجراي پزشک خانواده يک طرح عجولانه اي بوده که تاکنون جز اتلاف منابع در تهران هيچ نفعي براي مردم نداشته است.

دکتر پيوندي، رئيس هيات مديره علوم پزشکي تهران در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص اينکه آيا پزشک خانواده بايد در اولويت هاي دولت آتي باشد يا خير اظهار داشت: پزشک خانواده يک طرح عجولانه اي بوده که چندين سال پيش شروع شده که هر دولتي متاسفانه در دو دولت قبلي وزراي بهداشت دلايل خاص خود را داشته اند تا اين کار عجولانه شکل بگيرد. 

وي ضمن بيان اين که با انجام طرح عجولانه پزشک خانواده اين امر باعث شده يکسري زيرساخت ها مشخص نشود تصريح کرد: متاسفانه با مشخص نشدن زيرساختها و اينکه طرح اوليه درست نبوده و منابع آن به خوبي تعريف نشده است.

پيوندي ضمن اشاره به اجراي چنين طرح عجولانه اي كه تاکنون جز اتلاف منابع در تهران هيچ نفعي براي مردم نداشته است اظهار داشت: البته پزشک خانواده طرح خوبي است ولي بايد زيرساخت ها مشخص و منابع آن تعريف شود و در واقع با يک کار کارشناسي شده با تمام گروه ها و سازمان هاي درگير اين کار را به سرانجام رساند.

دکتر زالی مطرح کرد: بی‌عدالتی بیمه‌ای،۱۰میلیون نفرفاقد پوشش بیمه پایه درکشور

دکتر زالی مطرح کرد:
بدون حکم رئیس‌جمهور بر سر پست خود هستم؛

بی‌عدالتی بیمه‌ای،۱۰میلیون نفرفاقد پوشش بیمه پایه درکشور


http://www.icana.ir/KM_media/image/2013/07/41513_orig.jpg

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، بی‌عدالتی در پوشش بیمه‌ای برای همه افراد جامعه را از مهم‌ترین مشکلات بخش بهداشت و درمان کشور خواند وتاکید کرد:

بر اساس آمار حدود ۶ الی ۱۰ میلیون نفر از افراد جامعه فاقد پوشش بیمه‌ای و حداقل بیمه پایه هستند که متاسفانه این آمار به دهک‌های پایین‌تر جامعه تعلق دارد.


علیرضا زالی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص دلیل امضا نکردن حکم وی از سوی رئیس جمهور به عنوان ریاست سازمان نظام پزشکی کشور، گفت: نمی‌دانم به چه دلیل رئیس جمهور این حکم را امضا نکرده اما آنچه که مسلم است بعد از اتمام انتخابات مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در تاریخ 6 اردیبهشت 92، بر اساس قانون رئیس هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی و رئیس منتخب مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی به طور مشترک نامه‌ای به ریاست جمهوری نوشتند که حکم فرد منتخب را تنفیذ کند اما متاسفانه تاکنون این کار صورت نگرفته و بنده نیز براساس قانون، بدون حکم رئیس جمهور فعالیت می‌کنم.

 

 سازمان نظام پزشکی مدافع درنظر گرفتن سرانه واقعی برای بیماران است

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، با بیان اینکه بحث کاهش پرداخت از جیب مردم از جمله مواردی است که سازمان نظام پزشکی کشور همواره آن را مورد توجه قرار می‌دهد، افزود: با توجه به اینکه کشور ما از نظام بیمه‌ای تبعیت می‌کند بنابراین به نظر می‌رسد تنها راه عبور از مشکلات فعلی حوزه سلامت، تامین مناسب مالی جهت تحقق سرانه واقعی بهداشت و درمان کشور است.

وی، با یادآوری اینکه سازمان نظام پزشکی کشور در شورای عالی بیمه، مدافع درنظر گرفتن سرانه واقعی برای بیماران بوده است، ادامه داد: از سویی دیگر این سازمان همواره خواهان افزایش اعتبارت بهداشت ودرمان و سهم این حوزه از بودجه عمومی کشور و همچنین درآمد ناخالص داخلی بوده است.

زالی، تنها راه افزایش قدرت هزینه‌های مردم در بحث مواجه با چالش بهداشت و درمان را تقویت نظام بیمه‌ای خواند وتاکید کرد: به طور حتم این مهم منجر به افزایش توان بیماران در پرداخت هزینه‌های درمان و بازآفرینی مجدد در پرداخت سرانه کشور می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، با تاکید بر افزایش و تعیین سرانه ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی، تصریح کرد: متاسفانه به نظر می‌رسد که تعیین این سرانه با توجه به چالش‌های جدید حوزه سلامت به خصوص دارو، کفایت لازم را ندارد و بدون‌شک مردم در ادامه مسیر، بیش ‌از پیش دچار مشکل خواهند شد.

 

مجموع اعتبارات حوزه سلامت نسبت به سال گذشته منفی ۵ درصد رشد داشته است

زالی، با بیان اینکه مجموعه اعتبارات امسال حوزه بهداشت ودرمان در مقایسه با سال گذشته رشد قابل توجهی نداشته است، یادآور شد: اگر ما عدد ۱۸۰۰ میلیارد تومانی که در حال حاضر به عنوان مابه‌التفاوت یارانه دارو در نظر گرفته شده را از مجموع اعتبارات حوزه سلامت کسر کنیم به جرات می‌توان گفت اعتبارات عمومی این وزارتخانه در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ منفی ۵ درصد رشد داشته است.

وی، تاکید کرد: علی رغم آنکه که باید اعتبارات حوزه بهداشت و درمان رشد قابل توجهی داشته باشد اما شاهد بی توجهی به آن بوده‌ایم و بدون‌شک زمانی که اعتبارات ملی در این زمینه رشد کافی نداشته باشد به دنبال آن، سنگینی بار آن مستقیما بر دوش مردم خواهد بود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، با بیان اینکه بازنگری در تعیین سرانه درمان بهترین و مناسب‌ترین راه برای مواجه با چالش‌های حوزه سلامت است، افزود: با توجه به مشکلاتی که در بخش بهداشت و درمان کشور وجود دارد سازمان نظام پزشکی پیشنهاد می‌کند که در نیمه دوم سال ۹۲ مجددا بحث تعیین واقعی سرانه در دستور کار قرار گیرد تا مشکلات اخیر بخش سلامت مرتفع شود.

زالی، با تاکید بر اینکه امسال بحث ردیف جدید اعتبارات دارویی جزء ردیف‌های جدید تلقی می‌شود، یادآور شد: با توجه به اینکه نظام بودجه‌ریزی سه ماهه اول سال ۹۲،  سه دوازدهم بوده این مهم باعث می‌شود تا بار بیشتری به حوزه سلامت وارد شود.

وی، تصریح کرد: اعتبارت مناسب در زمینه تعیین سرانه و بحث واقعی سازی سهم بهداشت و درمان از سهم عمومی بودجه کشور، از راهبردهای پیشنهادی سازمان نظام پزشکی برای صیانت از حقوق بیماران است و به طور حتم تا زمانی که این راهکار طی نشود مجددا بار پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا کرده و چالش‌های این حوزه عمیق‌تر خواهد شد.

 

زنگ هشدار برای ناعدالتی در پوشش بیمه‌ای افراد جامعه

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، ناعدالتی در پوشش بیمه‌ای برای همه افراد جامعه را از دیگر مشکلات بخش بهداشت ودرمان کشور خواند و تاکید کرد: متاسفانه امروزه بخش عمده‌ای از مردم به خصوص قشر ضعیف کشور، از حداقل پوشش بیمه‌ای برخودار نیستند.

زالی، ادامه داد: براساس آماری که از گوشه و کنار به دست ما رسیده، حدود ۶ الی ۱۰ میلیون نفر از افراد جامعه فاقد پوشش بیمه‌ای و حداقل بیمه پایه هستند که متاسفانه این آمار به دهک‌های پایین‌تر جامعه تعلق دارد بنابراین ضروری است هرچه سریع‌تر این افراد در زمره مشمولان بیمه قرار گیرند.

 

تاخیر در پرداخت کارانه ارایه‌دهندگان خدمات پزشکی

وی، تاخیر در مطالبات ارایه دهندگان خدمات پزشکی در بخش دولتی و دانشگاهی را از دیگر مشکلات حوزه سلامت خواند وتصریح کرد: این افراد به دلیل تاخیر در پرداخت کارانه، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند؛ به علاوه بخش عمده مطالبات بسیاری از ارایه دهندگان خدمات در بخش خصوصی نظیر داروخانه، آز‍مایشگاه و بخش رادیولوژی، نیز تنها تا پایان سال ۹۱ تامین شده است.

زالی، با بیان اینکه پرداخت نکردن مطالبات ارایه دهندگان خدمات پزشکی در بخش‌های دولتی و خصوصی مشکلاتی را در گردش نقدینگی ایجاد می‌کند، یادآور شد: امروزه بخش‌های خصوصی در ارتباط با بیمه‌های تکمیلی مشکلات زیادی دارند به گونه‌ای که طلب بیمارستان‌ها و بخش‌های خصوصی بین ۴ تا ۶ ماه است که روز به روز در حال افزایش است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، ادامه داد: چالش کمبود اعتبارات و جبران نکردن به موقع مطالبات ارایه دهندگان خدمات جامعه پزشکی موجب شده در انگیزه کاری آنان اختلال ایجاد شده و بخش عمده‌ای از ارایه‌دهندگان خدمات در بخش دولتی و خصوصی با مشکل روبرو شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: افزایش اعتبارات نظام سلامت هزینه نیست؛ سرمایه گذاری است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

افزایش اعتبارات نظام سلامت هزینه نیست سرمایه گذاری است؛

پرداخت حق الزحمه پزشکان خانواده از هفته آینده


http://webda.behdasht.gov.ir/uploads/thumbnails/thum-2d50bbc41e79818a127-12_158260.jpg

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام پرداخت حق الزحمه پزشکان خانواده از هفته آینده، گفت: افزایش اعتبار نظام سلامت هزینه نیست سرمایه گذاری است.

به گزارش وب ­دا؛ دکتر محمدحسن طريقت منفرد گفت: در اجراي طرح پزشک خانواده با نواقصي مواجه بوديم که آنها را باید در دولت يازدهم تقويت کرد، نه اينکه طرح را از ابتدا آغاز شود.

وزير بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکي در برنامه نبض (جمعه شب) شبکه خبر، تخصص و فوق تخصص گرايي را از مهمترين چالش هاي نظام بهداشت و درمان کشور دانست و افزود: اولويت اول در حوزه بهداشت و درمان مسئله پيشگيري است و پس از آن مراقبت هاي اوليه و طب عمومي در اولويت دوم قرار مي گيرد که تخصص و فوق تخصص گرايي نيز در اولويت هاي بعدي اين حوزه به شمار مي رود.

وي با بيان اينکه در حوزه بهداشت و درمان کشور با همت و تلاش مردم و دولت، امکانات زيادي به وجود آمده است، ادامه داد: در حال حاضر نظام سلامت کشور از نظر نيروي انساني، امکانات، تجهيزات و اعتبارات پيشرفت زيادي کرده است؛ اما در چند سال اخير ساختار نظام سلامت دچار لطمه و آسيب شده است. از اين رو مردم اين پيشرفت ها را لمس نکرده اند؛ لذا مهمترين چالش حوزه بهداشت و درمان کشور، عدم اجراي قانون است.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي کشور در ادامه به ضرورت اجراي قانون اشاره کرد و اظهارداشت: اگر طب عمومي را احيا کنيم، چالش هاي نظام سلامت رفع خواهد شد؛ چرا که مشکل امروز حوزه بهداشت و درمان، عدم کارايي لازم بخش عمومي کشور است که در حال حاضر 80 درصد از امکانات و منابع اين حوزه از سرمایه هاي ملي و مردم تامين مي شود.

دکتر طريقت منفرد با بيان اينکه در مجلس ششم تصميم گرفته شد که تعرفه گذاري بخش خصوصي را به صنف واگذار کنيم، گفت: با اين تصميم گيري تعرفه بخش خصوصي 10 برابر بخش دولتي شد. همچنين پزشکان مجاز به فعاليت در هر دو بخش خصوصي و دولتي هستند. بنابراين پزشکان با دريافت هزينه بيشتر در بخش خصوصي انگيزه لازم براي خدمت رساني در بخش دولتي را ندارند؛ اما طبق قانون پزشکان مي بايست در يکي از اين دو بخش ارائه خدمت دهند.

وي با بيان اينکه هرچه اعتبار در حوزه بهداشت و درمان افزايش پيدا کند، هزينه نيست، بلکه سرمايه گذاري محسوب مي شود، افزود: ساختار بخش سلامت کشور همچون ظرفي است که کف ندارد و هر که مضروف در آن بريزيم، پر نمي شود؛ لذا بحث کمبود اعتبارات و منابع مالي در بخش بهداشت و درمان جهان شمول است و مختص به کشور نيست.

 

ضرورت آموزش پزشکان عمومی

 وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 3 هزار پزشک عمومی و صد رادیولوژیست فارغ التحصیل داریم که طبق قانون باید خدمت کنند گفت: پزشکان عمومی با آموزش های لازمی که  می بینند حق دارند در جایی که فوق تخصص نیست، آموزش هایی که دیدند را به مردم ارائه دهند، ولی متاسفانه ما این اجازه را به آن ها ندادیم.

دکتر طریقت منفرد با بیان اینکه در حال حاضر  وضعیتی درست کردیم که 70 هزار پزشک عمومی که خدمت دهنده اصلی نظام سلامت هستند را خلع سلاح کرده ایم، افزود: با انحصار طلبی که خودمان ایجاد کردیم مردم را از خدمات محروم ساختیم، با توجه به اینکه محدودیت منابع جهان شمول است باید سرانه ها را مدیریت کنیم یعنی انسان محور توسعه است و باید از امکانات و سرمایه ها به بهترین نحو استفاده کرد.

وی با بیان اینکه  پزشک عمومی مسئول صیانت از امانت بیمار است، ادامه داد: همه مردم با اجرای طرح پزشک خانواده یک پرونده سلامت دارند تا خدمات ارائه شده به آن ها ثبت شود و پزشک خانواده نیز براساس راهنما به بیمارش ارائه خدمت می دهد که در سامانه ارجاع امکانات  زیادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه 30 درصد از اعتبارات همچنان محقق نشده است، گفت: ما در زمان جنگ با کمترین امکانات معجزه آفریدیم و امروز نیز باید سطح بهداشت و درمان را ارتقاء دهیم، و پزشک عمومی دغدغه اصلی اش سلامت محوری و پیشگیری است و باید در راستای اجرای عدالت گام بر دارد.

 

طب عمومی اولویت اصلی نظام سلامت

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در قانون سوم، چهارم و پنجم برنامه توسعه به طب عمومی توجه شده است، گفت: پزشک خانواده وظیفه دارد تا مصرف را با منبع متعادل کند تا این نابسامانی ها بر طرف شود و حداکثر بهره وری را از امکانات  داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بیمه تکمیلی به معنای گرفتن خدمات خارج از بخش دولتی است، افزود: بخش دولتی کارایی لازم را ندارد، و از مراکز دولتی به درستی بهره نگرفتیم با توجه به اینکه 80 درصد امکانات بهداشت و درمان کشور را در اختیار بخش دولتی است پس اگر پزشکان انگیزه برای فعالیت داشته باشند می توانیم سرمایه گذاری در بخش دولتی را ارتقاء دهیم.

دکتر طریقت منفرد با بیان اینکه یا قانون را قبول نداریم که باید عوضش کنیم و یا قانون را قبول داریم که باید اجرایش کنیم ادامه داد: باید به احیای جایگاه علمی اقتصادی و اجتماعی پزشکان عمومی بپردازیم و با دید سلامت محور و از تمامی توانایی ارائه خدمت نگاه کرد، لذا در تغییر  ساختار باید قانون را اجرا کرد.

وی با بیان اینکه تصمیم گرفته شد که پزشکان عمومی در حین خدمت آموزش مجازی را در راستای ارتقای جایگاه علمی ببینند اظهار داشت: با توجه به اینکه مردم به پزشکان عمومی اقبالی ندارند که این باید فرهنگ سازی شود که مردم بدانند پزشکان عمومی می توانند همچون متخصصان فعالیت کنند و کاری نیست که او نتواند انجام دهد و اگر ما  بخواهیم پزشک خانواده تربیت کنیم چند سالی طول خواهد کشید.

 

پزشک خانواده در حال پویایی است

وزیر بهداشت با بیان اینکه در وضعیت  حال حاضر می توان پزشکان را به لحاظ علمی از طریق آموزش های مجازی ارتقاء دهیم گفت:  با راه اندازی سامانه ای تمام  مراحل ثبت نام  تا پرداخت حق الزحمه را آنلاین کرده ایم که تاكنون 25 هزار پزشک در طرح پزشک خانواده ثبت نام کرده اند که از هفته آینده حق الزحمه ها به صورت آنلاین پرداخت می شود.

دکتر طریقت منفرد در پایان با بیان اینکه در اجرای طرح پزشک خانواده نیاز به هماهنگی دستگاه ها هستیم خاطر نشان کرد: پزشکان خانواده در حالت پویایی است و نیازی نیست از نقطه صفر آغاز کنیم لذا  باید آن را تقویت کنیم ما در اجرای طرح پزشک خانواده در نقطه آغازین هستیم باید نواقص آن را پیدا کنیم.

دوره تخصص پزشکان خانواده همزمان با کار؛پزشک خانواده بیمه نشدگان را بیمه می کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

دوره تخصص پزشکان خانواده همزمان با کار؛پزشک خانواده بیمه نشدگان را بیمه می کند.


http://webda.behdasht.gov.ir/uploads/thumbnails/thum-bd11e6b09ad984a8f81-IMG_5126_156509.jpg

پزشکان عمومی که با طرح پزشک خانواده همکاری کنند بعد از مدتی به صورت مجازی و حضوری دوره تخصص پزشک خانواده را همزمان با کار خود خواهند گذراند.

 

به گزارش وب­ دا؛ دکتر محمد حسن طریقت منفرد در برنامه گفتگوی دو نیم ساعت شبکه خبر با اعلام این خبر، گفت: این مصوبه در تخصصی ترین شورای آموزش پزشکی کشور توسط روسای دانشگاه های علوم پزشکی به تصویب رسیده است و به پیشرفت برنامه پزشک خانواده در کشور کمک بزرگی خواهد کرد.

وی افزود: پزشک خانواده از سال 1374 تکلیف قانونی بوده و اجرای آن در برنامه چهارم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و همچنین بندهای زیادی از برنامه پنجم توسعه کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در این برنامه نقش پزشکان عمومی بیش از سایر پزشکان است بنابراین برای اجرای بهتر آن باید جایگاه این پزشکان ارتقاء یابد تا مردم به آن ها بیشتر اعتماد کنند.

 

ساخت 17 هزار تخت بیمارستانی در دولت های نهم و دهم

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه از ساخت 17 هزار تخت بیمارستانی و 40 هزار تخت در حال ساخت در دولت های نهم و دهم خبر داد و گفت: این میزان تخت معادل تمام سال های پس از انقلاب تا سال 84 است.

وی افزود: اغلب مناطق محروم کشور از نعمت داشتن تخت های بیمارستانی برخوردار شده اند ولی هنوز به دلیل نداشتن پزشک به اندازه کافی نمی توانند از این امکانات بهره برداری کنند.

دکتر طریقت منفرد خاطرنشان کرد: استفاده مطلوب تر از پزشکان عمومی که دوره های آموزشی مختلف را بگذرانند می تواند در بهره برداری از امکانات بیمارستان ها و تجهیزات پزشکی موجود در آن ها موثر باشد.

 

پاسخ به اعتراض برخی از رادیولوژیست ها

 

وی در پاسخ به سئوال مجری برنامه دو نیم ساعت در خصوص اعتراض برخی از رادیولوژیست ها در این خصوص، بیان داشت: در تمام نقاط دنیا برخی از تصویربرداری ها و سونوگرافی ها را تکنسین ها انجام می دهند و دیگر یک بیمار را برای انجام این کار ساده کیلومترها دورتر از محل زندگی اش نمی فرستند.

وی افزود: ولی در برخی از مناطق محروم و کم برخوردار کشور ما که همه روزه رادیولوژیست در بیمارستان حضور ندارد گاهی یک زن باردار یا یک بیمار دست و پا شکسته را برای این کار، به رغم وجود پزشک عمومی در منطقه، به مراکز استان ها می فرستیم.

وی تصریح کرد: سخن ما این بود که در چنین شرایطی با ایجاد یک سری آموزش های ساده می توان از پزشکان عمومی برای این کار کمک گرفت.

وی با تاکید بر این که این طرح در مرحله کارشناسی قرار دارد، اظهار داشت: این کار با بهره گیری از تخصص رادیولوژیست ها منافات ندارد، زیرا برخی از تصویربرداری های تخصصی را طبیعی است که این افراد باید انجام دهند و کار پزشک عمومی نیست.

 

تولید 40 دارو با فناوری پیشرفته و بیوتک در کشور

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تولید 40 دارو با فناوری پیشرفته و بیوتک در کشور طی سال های اخیر، گفت: از نظر قانونی وظیفه وزارت بهداشت تامین داروست، ولی با توجه به ارزبری زیاد داروهای خارجی پیشرفته در کشور و مساله تحریم ها این وزارتخانه چند سالی است که در بحث تولید این داروها در داخل ورود پیدا کرده و خوشبختانه با کمک دانشمندان داخلی، توانسته است اقدامات اساسی و خوبی را نیز در این مدت انجام دهد.

وی به ارزبری 50 درصدی 5 درصد از داروها اشاره کرد و افزود: تولید 30 داروی بیوتک در سال های اخیر و تولید و پرده برداری از 10 دارو از جدیدترین نسل داروهای شیمایی که چند روز پیش توسط رییس جمهور صورت گرفت بخشی از این اقدامات بوده است که با ادامه این روند ان شاء الله شاهد روزی خواهیم بود که دیگر این میزان ارز برای درصد کمی از داروها از کشور خارج نشود.

وی ادامه داد: تعداد این داروهای با فناوری بالا در دنیا 110 داروست که تاکنون ایران به 40 قلم از آن دست پیدا کرده است.

وی ادامه داد: حُسن تولید این داروها اینست که در یک فضای کوچک و تمیز با تجهیزات کم می توان آن ها را تولید کرد.

 

تاثیر تحریم ها و کمبود منابع در چرخه دارویی

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مشکلات دسترسی مردم به برخی از داروها توضیح داد: در یکی دو سال اخیر شاهد بودیم که نه درآمدهای پیش بینی شده دولت در قانون بودجه محقق شد و نه کشورهای مدعی حقوق بشر، برخلاف موازین بین المللی، از تحریم دارویی کشورمان دست برداشتند، این دو عامل متاسفانه دسترسی به برخی از داروها را با مشکل مواجه ساخت.

وی افزود: خوشبختانه هم اکنون موانع ورود این داروها و برخی از مواد اولیه دارویی برطرف شده، هرچند بازار در زمینه داروهای نوترکیب اشباع نشده است ولی کمبودی هم در این خصوص نداریم.

وی افزود: بازار را باید کنترل کرد، یعنی هم باید جلوی مصرف کاذب را گرفت و هم باید از خروج این داروها از کشور جلوگیری کرد بنابراین ممکن است بیماری با مراجعه به اولین داروخانه داروی موردنظر خود را پیدا نکند ولی اینطور نیست که این داروهای خاص در هیچ داروخانه ای هم موجود نباشد.

 

مردم مشکلات دارویی را به 1490 گزارش کنند

 

دکتر طریقت منفرد گفت: وزارت بهداشت اعلام کرده است که به صورت شبانه روزی از طریق سامانه تلفی 1490 پذیرای طرح شکایات مردمی در زمینه داروست ولی هم به بیماران عزیز و هم به پزشکانی که نسخه داروهای خارجی می نویسند تاکید می کنیم که داروهای تولید داخل نیز همان کارایی داروهای خارجی را دارند و می توانند به راحتی و اطمینان کامل از این داروها استفاده کنند.

دکتر طریقت منفرد گفت: بیمارانی که از تاریخ 25 اردیبهشت به این طرف مابه التفاوت بیمه داروی خود را دریافت نکرده اند نیز می توانند با 1490 تماس گرفته و مشکل خود را پیگیری کنند تا قسط اول آنان را ما پرداخت کنیم.

وی افزود: طبق توافقات انجام شده با بیمه ها قسط های بعدی این افراد را نیز بیمه ها از این پس پرداخت خواهند کرد.

 

3 تا 5 میلیون بیمه نشده در کشور داریم

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه 3 تا 5 میلیون نفر در کشور از هیچ بیمه ای برخوردار نیستند، گفت: برخی افراد هم هستند که از دو تا سه نوع بیمه استفاده می کنند.

وی افزود: طبق قانون دولت باید همه را بیمه کند، منتها مشکلی که وجود دارد اینست که هنوز یک بانک اطلاعاتی جامع در خصوص بیمه افراد در دسترس نیست.

وی ادامه داد: برنامه ای که هم اکنون برای پوشش این افراد وجود دارد اینست که در سامانه برنامه پزشک خانواده کسانی که بیمه نیستند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: با اجرای برنامه پزشک خانواده افراد بیمه نشده تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

فرآورده های لبنی تهیه شده از شیر آلوده عامل اصلی ابتلا به بیماری تب مالت است.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:


فرآورده های لبنی تهیه شده از شیر آلوده عامل اصلی ابتلا به بیماری تب مالت است.


http://www.mazums.ac.ir//Dorsapax//Data/Sub_5/File/Resize/img_4635.jpg

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مصرف پنیر محلی، بستنی، خامه و کره که از شیر آلوده تهیه شده باشند را عامل اصلی ابتلا به بیماری تب مالت عنوان و تصریح کرد: مصرف شیر آلوده و تماس مستقیم با بافت های حیوان آلوده مثل خون، ترشحات حاصل از سقط جنین دام و دست کاری لاشه حیوان آلوده بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دکتر محمدرضا میرزایی در نشستی با خبرنگاران، ضمن اشاره به اینکه تب مالت یکی از بیماریهای مسری و شایع مشترک بین حیوان و انسان است، گفت: این بیماری در مناطق سردسیر و معتدل در فصول بهار و تابستان زمان زایش و شیر دهی دامها مشاهده می شود.

وی ، تصریح کرد: تب مالت معمولا از حیوانات اهلی بیشتر توسط گاو، گوسفند و بز به انسان انتقال می یابد.

دکتر میرزایی ، افزود: این بیماری بیشتر در کشورهایی دیده می شود که استانداردها و سلامت عمومی موثر را رعایت نمی کنند و برنامه ای برای سلامت حیوان خانگی ندارند .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بیان داشت: نواحی حوزه مدیترانه ( پرتغال، اسپانیا، جنوب فرانسه، ایتالیا، یونان، ترکیه و افریقای شمالی)، امریکای جنوبی و مرکزی، اروپای شرقی، آسیا، آفریقا، کارائیبی و خاورمیانه در معرض بالای خطر ابتلا به این بیماری هستند.

دکتر میرزایی، اصلی ترین علامت این بیماری را تب بین 37.5 تا 40 درجه  همراه با احساس سرما یا لرز تکان دهنده  دانست و اظهار داشت: دردهای منتشر بدن، سردرد، تعریق شدید به ویژه در شبها، ضعف و خستگی، بی اشتهایی، لاغری، افسردگی، بزرگ شدن کبد  و طحال از علائم بیماری تب مالت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ادامه داد: جوشاندن شیر به مدت 5 دقیقه، قراردادن پنیر تازه و بی نمک قبل از مصرف به مدت سه ماه در آب نمک، تمیز نمودن پستان دام و اطراف آن با آب و صابون قبل از دوشیدن شیر و شستشوی کامل ظروف شیر دوشی از جمله راههای جلوگیری از ابتلا به تب مالت است.

وی، با تاکید بر اینکه شیردامی که جدیدا سقط جنین داشته  مصرف  نشود، گفت: افراد از تماس مستقیم با بافتهای آلوده حیوان خوددار نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تصریح کرد: افراد در مواقع نظافت اصطبل و طویله، دهان، بینی و دست خود را با ماسک و دستکش بپوشانند و از نگه داری دام آلوده در گله خودداری و با نظر دامپزشکی نسبت به نابودی آن اقدام نمایند.

دکتر میرزایی، در خصوص درمان بیماری تب مالت  افزود: چند دارویی و طولانی بودن مدت درمان، می تواند روند درمان این بیماری را با مشکل مواجه سازد.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی: اجرای شتابزده پزشک خانواده، باک بنزین آمبولانس‌ها خالی

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با فارس خبر داد:
اجرای شتابزده پزشک خانواده، باک بنزین آمبولانس‌ها خالی


http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/04/27/13920427000195_PhotoA.jpg

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی معتقد است با این وضع کمبود اعتبارات در وزارت بهداشت اجرای شتابزده برنامه پزشک خانواده نه به صلاح بیماران است و نه به صلاح پزشکان. منابع مالی و سیاست‌های این برنامه هم نباید با تغییر دولت‌ها دستخوش سلیقه شود.


عباس آقازاده مسرور در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: منتخبان سازمان نظام پزشکی علی‌رغم تنفیذ نشدن حکم رئیس سازمان نظام پزشکی بیکار ننشسته و با آغاز جلسات شورای عالی از دو هفته اخیر با تشکیل کارگروهی در اولین گام نظرات کارشناسی خود را به طور مستقل طی بیانیه‌ای نسبت به نحوه اجرای پزشک خانواده به عنوان طرح عظیم ملی اعلام کردند.

وی گفت: پرداخت نشدن مطالبات بسیاری از داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها سبب شده تا این قشر با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند و کم نیستند پزشکانی که هنوز معوقات خود را از بیمه‌ها نگرفته‌اند و در این بین مسئولان به جای پرداخت این معوقات مدام تعهدات جدید برای خود ایجاد می‌کنند.

برنامه پزشک خانواده منابع بودجه مستقل و پایدار می‌خواهد

وی با تأکید بر اینکه بدون داشتن منابع مستقل، شفاف و پایدار مالی اجرای برنامه‌ای مانند پزشک خانواده منطقی به نظر نمی‌رسد تصریح کرد: به گفته وزیر بهداشت و درمان پرداخت از جیب مردم برای درمان خود به 75 درصد رسیده و به صراحت معتقدیم اجرای این گونه برنامه پزشک خانواده باید متوقف شده و از اساس تغییر کند چرا که حقوق پزشکان و بیماران به درستی در این برنامه دیده نشده است.

برنامه پزشک خانواده با تغییر وزیر و وکیل نباید تغییر کند

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در مورد نقش تصمیم گیری‌های سلیقه‌ای با تغییر مکرر وزرا و سیاستگذاری‌های مختلف  در روند اجرای برنامه پزشک خانواده خاطرنشان کرد: سیاستگذاری حوزه درمان باید پایدار و ریشه‌دار باشد. نه اینکه با تغییر دولت‌ها تغییر کند. کارشناسان زبده باید علاوه بر کار کارشناسی با صاحبان فرآیند به توافق برسند تا با تغییر وزیر و وکیل و رئیس‌جمهور سیاستگذاری‌های برنامه‌ای چون پزشک خانواده دستخوش تغییر سلایق نشود.

وی با اشاره به نحوه اجرای برنامه پزشک خانواده در کشورهای پیشرفته اظهار داشت: مگر در کشورهایی مانند آلمان، ژاپن یا انگلستان پزشک خانواده اجرا نشد؟ در این کشورها با تغییر نخست‌وزیر و دولت بودجه و سیاست اجرایی این برنامه هیچگاه تغییر نکرده است. خانم دستجردی وزیر سابق بهداشت اواخر سال گذشته اعلام کرد « اگر تا پایان سال 6 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت نشود طرح پزشک خانواده شکست می‌خورد» که بلافاصله پس از این حرف وزیر تغییر کرد.

وی ادامه داد: دوباره با آمدن وزیر بعدی آقای طریقت منفرد در جلسه‌ای با پزشکان اعلام کردند که «ما فقط 50 میلیارد تومان پول داریم و نمی‌دانیم پول پزشکان را بدهیم یا طرح پزشک خانواده را شروع کنیم».

مدیران یک شبه با یک بخشنامه تبدیل به مدیری آگاه برای اجرای پزشک خانواده شدند

آقازاده مسرور با انتقاد از نداشتن دوره آموزشی برای اجرای پزشک خانواده گفت: مدیران سابق بهداشت و درمان چگونه یک شبه با یک بخشنامه تبدیل به مدیران آگاه در برنامه پزشک خانواده شده‌اند بدون اینکه دوره آموزشی دیده باشند. چگونه می‌توان یک طرح ملی مانند پزشک خانواده را بدون آموزش اجرا کرد.

پول بنزین آمبولانس ندارند چه اصراری به اجرای شتابزده پزشک خانواده است

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به کمبودهای شدید در حوزه درمان تصریح کرد: وقتی پول بنزین برای تردد آمبولانس و اعزام ماشین برای تزریق واکسن در مناطق دورافتاده را ندارند یا نمی‌توانند حقوق پرداخت کنند چه اصراری برای اجرای شتابزده برنامه مهمی مانند پزشک خانواده دارند؟

مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی:سیاسی‌کاری بر کارشناسی پزشک خانواده غلبه کرده است؛ ۸ سال آزمون و خطا

مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی انتقاد کرد:
سیاسی‌کاری بر کارشناسی پزشک خانواده غلبه کرده است؛
۸ سال آزمون و خطا


http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1390/08/11/13900811120805_PhotoA.jpg


منتخبان جدید شورای عالی و هیئت رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در بیانیه‌ای از سیاست‌های وزارت بهداشت برای اجرای پزشک خانواده انتقاد کردند و استفاده از نظرات کارشناسی سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی را ضروری دانستند.


به گزارش خبرگزاری فارس، اعضای جدید شورای عالی و هیئت رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با توجه به اینکه رئیس جمهوری با گذشت 3 ماه از انتخاب رئیس کل جدید سازمان نظام پزشکی هنوز از تنفیذ حکم وی سرباز می زند  طی دو هفته اخیر جلسات رسمی خود را آغاز کرد و در نخستین گام طی بیانیه‌ای سیاست‌های وزارت بهداشت را در اجرای پزشک خانواده به انتقاد گرفت.

در این بیانیه آمده است: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع به‌منظور ارتقای شاخص‌ها و عادلانه کردن سلامت از شعارهای دیرینه سازمان نظام پزشکی و همه شاغلان متعهد حوزه سلامت کشور بوده است.

از ابتدا نیز پیدا بود که به دلیل عدم تأمین منابع مالی قطعی و تعریف شده، تضاد و دوگانگی و رقابت بین وزارت بهداشت و درمان و وزارت «رفاه»، فراهم نبودن زیرساخت‌های فرهنگی در سطح دریافت کنندگان خدمت و ارائه‌کنندگان آن، فراهم نبودن زیرساخت‌های فنی از قبیل عدم وجود یک سامانه الکترونیک پیشرفته و کارآمد، بی‌توجهی و غفلت از سیستم ارجاع پزشک خانواده در نظام آموزشی دانشگاه‌های کشور، و فقدان مدیران آموزش‌دیده در لایه‌های مختلف برای اجرای طرح و این دیدگاه که با یک بخشنامه می‌توان سعی در تغییر دیدگاه‌ها و توانایی‌ها و عادات کهنسال مدیران اجرایی سابق نمود عمده دلایلی بودند که در عمل پیشرفت و استقرار نسخه «02» را مانع شدند.

ادامه نوشته

معاون بهداشتی وزیر بهداشت خبر داد؛ کاهش ارائه لوازم پیشگیری از بارداری در شبکه بهداشتی کشور

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس خبر داد؛
کاهش ارائه لوازم پیشگیری از بارداری در شبکه بهداشتی کشور


http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/20/13920120000648_PhotoA.jpg

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت:

با توجه به سیاست جمعیتی جدید کشور، دادن وسایل پیشگیری از بارداری در شبکه بهداشتی به مردم محدود می‌شود و روشهای دائمی پیشگیری از بارداری نیز تقریباً حذف می‌شوند.

فاطمه رخشانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت‌ودرمان فارس، افزود: در حوزه سیاستهای جمعیتی وزارت بهداشت تابع نظرات و سیاستهای مقام معظم رهبری است و در این زمینه دستورالعملهای جدیدی به مأموران وزارت بهداشت در شبکه بهداشتی کشور ابلاغ شده است‌.

وی گفت: البته ما نمی‌خواهیم مردم را به اجبار به سمتی سوق دهیم بلکه شیوه اجرا متقاعد سازی و آموزشهای متناسب با وضعیت کشور است که قبل از آموزش به مردم باید کارکنان و مأموران بهداشتی را متقاعد کنیم زیرا اگر خود آنها متقاعد نشوند و قلباً به این سیاست جدید معتقد نباشند، در اجرای آن نیز درست عمل نمی‌کنند.

ادامه نوشته

کاری کنیم که مردم اعتماد خود را به پزشک خانواده از دست ندهند

کاری کنیم که مردم اعتماد خود را به پزشک خانواده از دست ندهند


http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/4/13/1287463_485.jpg

بلاتکلیفی حمایت‌های بیمه‌ای از طرح پزشک خانواده منجر شده است این طرح روند روشن نداشته و ابهامات زیادی را به همراه داشته باشد.

به گزارش پزشکان خانواده به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: تامین مالی طرح پزشک خانواده یکی از مهمترین دغدغه‌ های موجود بر سر راه این طرح است و با وجود چنین شرایطی وزارت بهداشت چطور از افتتاح طرح پزشک خانواده در استانهای مختلف خبر می‌دهد؟

وی تصریح کرد: حمایت‌های بیمه‌ای از طرح پزشک خانواده بسیار ضعیف است و عملا طرح پزشک خانواده با پشتوانه مالی همراه نیست.

وی با بیان اینکه شکست طرح پزشک خانواده مردم را نسبت به این طرح بی‌اعتماد می‌کند خاطر نشان کرد: مسئولان باید با تعهد و تعصب بیشتری طرح پزشک خانواده را دنبال کنند زیرا اجرای درست این طرح می‌تواند موجب تحولی عظیم در حوزه سلامت گردد.

آنچه که در برنامه نبض گذشت: بودجه 2 هزار ميلياردي وزارت بهداشت جوابگوي اجراي پزشك خانواده نيست

کمبود اعتبارات در حوزه بهداشت و درمان، نبود ساز و کار مشخص، عدم هماهنگی با سازمان های بیمه گر از جمله عواملی است که اجرای طرح پزشک خانواده را با مشکل مواجه کرده است اما از دیدگاه مشاور وزیر بهداشت در اجرای طرح پزشک خانواده هیچ مشکلی وجود ندارد.

به گزارش پزشکان خانواده به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر درویشی، مشاور وزیر بهداشت با حضور در برنامه نبض به بررسی اجرای طرح پزشک خانواده پرداخت و گفت: در سال گذشته طرح پزشک خانواده در استان های فارس و مازندران اجرا شد و نتایج حاصله از آن یکسری از ایرادات را نشان داد، از این رو برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده نیاز به الزاماتی است که باید به آن توجه داشت.

وی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده در تهران اجرا نشده بود که متوقف شود افزود: بیماری محوری، تعیین پزشک توسط بیمار، تعیین میزان سرانه که وزارت بهداشت موظف به مدیریت اقتصاد بهداشت و درمان است، وجود شاخص برای مدیریت بیمارستان ها و سازمان های بیمه گر از جمله الزاماتی است که در طرح پزشک خانواده باید مورد توجه قرار  گیرد.

وی با اشاره به نقش سازمان های بیمه گر در اجرای طرح پزشک خانواده ادامه داد: برای اینکه سیستم سازمان های بیمه گر در پرداخت هزینه ها دچار مشکل نشوند چون سیستم ضعیف بیمه ها توانایی تغییر کلی را ندارند از این رو ما یک سیستم جدیدی را ترسیم کردیم تا پاسخگویی را انجام دهد.

دکتر درویشی با بیان اینکه اعتبارات طرح کاملا مشخص است بیان کرد: دو هزار میلیارد تومان بودجه سال 92 وزارت بهداشت است که ما باید این مبلغ را در جهت تقویت اجرای طرح پزشک خانواده هزینه کنیم، از این رو برای اجرای این طرح مشکل اعتبارات و زیر ساخت نداریم.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به جلسه وزارت بهداشت با بیمه ها گفت: بیمه ها نگران افزایش میزان بدهی شان بودند که با صحبت هایی که در جلسه روز چهارشنبه صورت گرفت، سازمان های بیمه گر نیز آمادگی خود را برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده اعلام کردند.

دکتر درویشی در پایان با بیان اینکه برای اجرای طرح پزشک خانواده بسته خدمت در حوزه بهداشت و درمان تهیه شده است،  اظهار داشت:  قرار نیست پزشکی استخدام شود، هر پزشکی در طرح پزشک خانواده 2 هزار و 500 نفر را می تواند انتخاب کند و چیزی بالغ بر 35 درصد سرانه را به خود اختصاص دهد که برای آن ها بسته خدمات تهیه و ارائه می شود، بنابراین برای اجرای طرح پزشک خانواده هیچ مشکل هم از نظر اعتبارات و هم از نظر زیر ساختی وجود ندارد.



در طرح پزشک خانواده با مشکل اعتبار وزیر ساخت ها مواجهیم

در ادامه دکتر علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی حجم عمليات برنامه ریزی پزشک خانواده در رتبه دوم قرار دارد گفت: برای تحقق این طرح نیازمند الزامات و قوانین بالا دستی همچون برنامه توسعه پنجم و چهارم هستیم ، همچنین این طرح نیازمند همراهی مردم، اعتبارات کافی و تغییر در شیوه ساز و کار هستیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات باید به صورت کافی، شفاف، کارا، مطمئن و محکم در اختیار مدیران طرح قرار گیرد افزود: در اجرای طرح پزشک خانواده با اعتبارات ناکافی مواجه هستیم و بودجه 2 هزار میلیاردی وزارت بهداشت جوابگوی نیاز بهداشت و درمان کشور و اجرای طرح پزشک خانواده نیست، چرا که بودجه سلامت در سال 92 نسبت به  گذشته رشد منفی 5 درصدی داشته است.

وی با اشاره به اینکه اختلال ساز و کاری برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده وجود دارد ادامه داد: وزارت بهداشت سیاستگذار است و سازمان های بیمه گر  تامین کننده هستند، لذا هر گونه دخالت سلیقه ای می تواند اجرای طرح پزشک خانواده را با  مشکل روبرو كند كه در حال حاضر منابع بيمه اي با اختلال بودجه اي مواجهند و بدهي 1500 ميليارد توماني بيمه ها به وزارت بهداشت و دانشكده ها نشان مي دهد كه بيمه ها توان پرداخت آن را ندارند، در واقع مجموع منابع سازمان هاي بيمه گر نمي گذارد كه بيمه ها در طرح پزشك خانواده وارد شوند.

رئيس سازمان نظام پزشكي كشور با بيان اينكه در سال 92 نسبت به سال گذشته 600 ميليارد تومان كاهش اعتبارات در بخش بيمه روستايي داشتيم، گفت: حجم بالاي مطالباتي كه سازمان هاي بيمه گر دارند،‌ سبب مي شود تا آنها نتوانند به منويات وزارت بهداشت توجه داشته باشد.

دكتر زالي با بيان اينكه 48 اشكال در طرح پزشك خانواده وجود دارد، ‌افزود: در حال حاضر بيمه به گونه اي است كه توان اجراي طرح بزرگي همچون پزشك خانواده را ندارد، حتي واقعيت اين طرح در فضاي رسانه اي تبلور پيدا نكرده  است، چرا كه مشكل اعتبارات و زيرساخت ها منجر به عدم موفقيت طرح پزشك خانواده شده است و بايد از تجارب تلخ گذشته براي اجراي اين طرح درس بزرگي گرفت.

وي با بيان اينكه در نظام بهداشت و درمان كشور دچار فرسودگي و خستگي شده ايم، ادامه داد: تغيير سيماي بيماري باعث شد كه سامانه بهداشت از سامانه درمان مجزا شود، بايد اين دو سامانه به هم نزديك شود، اگر بخوبي مهندسي رخ ندهد ممكن است به جداشدن اين دو سامانه منجر شود.

وي با بيان اينكه براي اجرايي شدن طرح پزشك خانواده نياز به مشاركت جمعي داريم، گفت: شبكه بهداشت و درمان در حال حاضر فقط واكسن مي زند و كارايي لازم را ندارند، همچنين خانه هاي بهداشت نيز مشكل نيروي انساني و اعتبارات دارند، از اين رو ما نياز به تهيه محتواي سلامت براي آنها داريم.

رئيس سازمان نظام پزشكي كشور با بيان اينكه در طرح پزشك خانواده جا براي خطا وجود ندارد به واگذاري امور تصدي گري وزارت بهداشت اشاره كرد و اظهار داشت: سازمان نظام پزشكي آمادگي تدوين برنامه، استراتژي، هماهنگي اعضاء، نگاه تازه به ماهيت طرح پزشك خانواده را دارد تا بتواند با ترسيم يك خريد راهبردي در طرح پزشك خانواده، همراهي و هماهنگي سازمان هاي ذيربط، ‌نگاه منطقي، آينده نگري، شفاف سازي اعتبارات و عملكرد تمامي نهادها، پيش بيني و تمهيدات لازم، طرح پزشك خانواه را به مرحله اجرا برساند.


ضرورت بازنگري در ساختار نظام سلامت

در ادامه، دكتر موسوي كارشناس حوزه سلامت با بيان اينكه وزارت بهداشت فقط خريدار خدمت نيست، گفت: 75 درصد هزينه بيمار به بخش خصوصي تعلق مي گيرد كه بيمار سرپايي سرويس مي گيرد، ما بايد در طرح پزشك خانواده افزايش بار مراجعه كنندگان را مديريت و اصلاح كنيم، اعتبارات را مشخص كنيم چرا كه اعتبار كنوني طرح تكه تكه به بيمه ها، دولت، خانه هاي بهداشت و يارانه تعلق مي گيرد، پس چه ميزان اعتبار به طرح پزشك خانواده اختصاص مي يابد.

وي با بيان اينكه بايد بسته خدمات و سرانه مشخص و جمعيت نيز معين شود، ادامه داد: اگر پزشك آزاد است كه بيمار را تحت درمان قرار بگيرد و سپس خريدار و ارائه دهنده خدمت وزارت بهداشت نيست و پزشك است.

دكتر موسوي با بيان اينكه بيمه ها هزار و 500 ميليارد تومان به بيمارستان هاي دولتي به بدهكار است، ادامه داد: در طرح پزشك خانواده نگاه سلامت نگر است نه درمان نگر؛ اشكال در بسته سلامت است، ما مي خواهيم هم نشيني بيمارستان هاي خصوصي و دولتي يا بيمه هاي دولتي و خصوصي داشته باشيم، ساز و كار آنها هم باز باشد، كه اين امكان پذير نيست، ما بايد تجربيات كشورهاي ديگر را مشاهده كنيم و براساس ساختار آنها، ساز و كار را اصلاح كنيم.

وي با بيان اينكه ساختار وزارت بهداشت و نظام سلامت داراي اشكال است، ادامه داد: اگر بازنگري در ساختار نظام سلامت بازنگري نشود، تا چند ماه ديگر نيز شاهد مشكلات مالي حاضر هستيم.

كارشناس حوزه سلامت وزارت بهداشت را مجري، ناظر و سياستگذار دانست و گفت: سيستم سازمان هاي بيمه گر بايد پوشش دهد در جايي كه قدرت چانه زني وجود ندارد. بيمه توانش اين است كه برود چانه بزند. بيمه معتقد است فقط يك وزارتخانه مجري نباشد بلكه سازمان هاي خصوصي، گروه هاي تعاوني و غيره نيز وارد شوند.

وي در پايان اظهار داشت: جمعيت شهري و موقعيت شهرسازي و آيا ديدگاه دولت ديدگاه سلامت نگر است، كه ما بايد اينگونه سؤالات را پاسخ دهيم در غير اينصورت باز در چند ماه ديگر بايد به موضوع پزشك خانواده بپردازيم.

تصویب ایجاد رشته تخصصی پزشک خانواده/ بررسی چگونگی ارائه این رشتۀ در دانشگاه های علوم پزشکی

تصویب ایجاد رشته تخصصی پزشک خانواده؛

بررسی چگونگی ارائه این رشتۀ در دانشگاه های علوم پزشکی



http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/4/13/1287463_485.jpg

هفتاد و هشتمین نشست شورای آموزش پزشکی تخصصی با حضور وزیر بهداشت موضوع بررسی و تصویب چگونگی ارائه رشتۀ تخصصی پزشک خانواده را مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش پزشکان خانواده به نقل از  وب­دا؛ در این نشست که در تالار امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، ضمن تصویب ایجاد رشته تخصصی پزشک خانواده چگونگی ارائه این تخصص در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

بنا بر این گزارش این نشست بررسی این کار را به کمیته ای مرکب از 5 رییس دانشگاه علوم پزشکی تیپ 1 و سه دانشگاه تیپ 2 سپرد.

بنا بر این گزارش ما حصل مصوبات این کمیته که در آن دو نماینده وزیر بهداشت و معاونان آموزشی، درمان و بهداشت نیز حضور دارند به عنوان مصوبه شورای آموزش پزشکی تخصصی کشور قانونی قلمداد شده و اجرای آن الزام آور خواهد بود.

بر پایۀ این گزارش در این کمیته در خصوص تعیین تکلیف دوره های mph پزشک خانواده و چگونگی تهیه کریکولوم تخصص پزشک خانواده بحث خواهد شد.

طب سنتي آماده ورود به برنامه پزشک خانواده

طب سنتي آماده ورود به برنامه پزشک خانواده


http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/4/13/1287463_485.jpg

مواد آموزشي طب سنتي تهيه شده است و دوره هاي الکترونيک آن نيز طراحي شده است.

به گزارش پزشکان خانواده به نقل از باشگاه خبرنگارن، دکتر رخشاني، معاون بهداشتي وزارت بهداشت  درخصوص ورود طب سنتي به برنامه پزشک خانواده گفت: تاکنون مواد آموزشي طب سنتي را با حضور متخصصين آن و کساني که در سيستم داشته ايم آماده کرده ايم ولي الان در حال بازنگري است.

مرندی در گفت‌و‌گو با فارس: پزشکان از تجویز بی‌مورد دارو خودداری کنند.

مرندی در گفت‌و‌گو با فارس:
پزشکان از تجویز بی‌مورد دارو خودداری کنند.


خبرگزاری فارس: پزشکان از تجویز بی‌مورد دارو خودداری کنند
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پزشکان باید شرایط کمبود دارو و مشکلات اقتصادی کشور را درک کنند و از تجویز بی‌مورد دارو برای بیماران خودداری کنند.

علیرضا مرندی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: کمبود دارو در زمان حاضر واقعیتی است که مردم آن را درک می‌کنند، بنابراین پزشکان نیز باید این شرایط را درک کنند و از تجویز بی‌مورد دارو برای بیماران خودداری کنند.

وی گفت: تجویز بی مورد و بیش از حد دارو برای بیماران هم موجب افزایش کمبود دارو در جامعه می شود و هم از طرفی با توجه به گران شدن دارو، هزینه‌های مردم و سیستم بهداشتی و درمان و نیز بیمه‌ها را به شکل غیر منطقی بالا می‌برد.

وزیر اسبق بهداشت افزود:‌ اشکال اساسی سیستم بهداشت و درمان ما این است که زیربنا و ساختار مشخص و تعریف شده‌ای ندارد و به همین علت با مشکلات متعددی مواجه شده است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر مهمترین اولویت مدیریت منابع حوزه سلامت است. باید با برنامه‌ریزی و مدیریت قوی از اتلاف منابع در حوزه سلامت جلوگیری کنیم،یکی از این اقدامات کنترل دقیق نسخ بیماران ست که توسط پزشکان تجویز می‌شود.

مرندی با اشاره به دستاوردهای حوزه سلامت و وقایع زمان وزارت خود گفت:‌ سیستم بهداشت و درمان کشور ما طی سالهای بعد از انقلاب پیشرفتهای زیادی داشته است، زمانی تعداد پزشکان کشور از 14 هزار نفر تجاوز نمی‌کرد و دانشجویان پزشکی هندی و بنگلادشی که زبان فارسی را هم نمی‌دانستند برای مردم طبابت می‌کردند. وضعیت پرستاری از این هم بدتر بود ولی امروز در همه رشته های تخصصی و فوق تخصصی پزشک و پیراپزشکی افراد عالم و حاذق داریم.

وی ادامه داد: سیستم بهداشتی درمانی کشور نیز که از سالهای دهه 60 ایجاد شد در زمان خودش توانست کارهای بزرگی انجام دهد و بسیاری از بیماریهای واگیر و کشنده آن زمان را کنترل کرد اما اکنون وقت آن است که این سیستم بهداشتی و درمانی متناسب با شرایط و نیازهای امروز تقویت و به روز رسانی شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان: ریالی از سهم ۱۰ درصدی سلامت از هدفمندی یارانه ها پرداخت نشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

ریالی از سهم ۱۰ درصدی سلامت از هدف مندی یارانه ها پرداخت نشد


http://multimedia.mehrnews.com/Original/1392/01/18/IMG13445359.jpg

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از مدیریت دولت دهم در خصوص پرداخت سهم حوزه بهداشت و درمان از درآمدهای حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ها، گفت: ریالی از سهم ۱۰ درصدی بهداشت از اجرای هدفمندی یارانه ها پرداخت نشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد نظری‌مهر درباره ارزیابی ابعاد منفی و مثبت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در حوزه بهداشت و درمان، گفت: در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها  قرار بود 10 درصد از درآمد حاصل از اجرای این طرح به بخش بهداشت ودرمان اختصاص داده شود که یک ریال از آن داده نشد که این بزرگ ترین تخلف دولت دهم در زمینه اجرای قانون هدفمندی در حوزه بهداشت و درمان است.

وی افزود: در بحث اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به عنوان مصوبه مجلس، باید ۳۰ درصد از درآمدهای حاصل از اجرای هدفمندی در بخش تولید صرف می شد که بحث مربوط به تولید دارو و تولید تجهیزات پزشکی نیز در راستا قرار دارد که حمایت از تولید در بعد سلامت نیز ناکارآمد بود و رویکرد منفی داشت.

نظری مهر همچنین تصریح کرد: هدفمندی یارانه‌ها در بعد اجرا در بخش سلامت اثر مثبتی نداشت و در این بعد کوتاهی های جدی از جانب دولت دهم شده است.

وی ادامه داد: در دولت دهم در لایحه بودجه نیز نسبت به مقوله بهداشت و درمان نگاه مناسبی نبود کما این که در لایحه بودجه سال ۹۲ سهم بهداشت نسبت به کل بودجه ۳.۸ درصد است که قرار است ۲۲۰۰ میلیارد تومان را به صورت یارانه به بیمه‌ها دهند و ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها را که حدود ۵ هزار میلیارد تومان را نیز به بخش سلامت اختصاص دهند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: نگاه دولت دهم به مقوله سلامت ضعیف و منفی بود که امیدواریم این مسئله در دولت یازدهم اصلاح شود.

عضو هیئت رییسه کمیسیون بهداشت مجلس خبر داد؛ تشکیل کمیته تشخیص شرح وظایف شورای عالی بیمه سلامت

عضو هیئت رییسه کمیسیون بهداشت مجلس خبر داد؛

تشکیل کمیته تشخیص شرح وظایف شورای عالی بیمه سلامت


http://multimedia.mehrnews.com/Original/1392/02/01/IMG17561879.jpg

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با یادآوری اهمیت شورای عالی بیمه سلامت و ضرورت توجه به بحث بیمه‌ها، افزود: به جهت اهمیت این شورا، قرار شد کمیته‌ای متشکل از برخی نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، برای مشخص شدن شرح وظایف شورای عالی بیمه سلامت کشور تشکیل و سپس ترکیب اعضای این شورا انتخاب شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسول خضری در مورد دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: طرح استفساریه تبصره ذیل ماده(77) قانون تامین اجتماعی از جمله موضوعاتی بود که بعد از بحث و بررسی بسیار و با وجود مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان تامین اجتماعی با 11 رای موافق، در این کمیسیون به تصویب رسید.

وی در خصوص بررسی لایحه ترکیب اعضا و شرح وظایف شورای عالی بیمه سلامت، ادامه داد: این مهم نیز از دیگر موضوعات بحث شده در کمیسیون بهداشت و درمان بود که به جهت اهمیت آن قرار شد کمیته‌ای متشکل از برخی نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، برای مشخص شدن شرح وظایف شورای عالی بیمه سلامت کشور تشکیل و سپس ترکیب اعضای این شورا انتخاب شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه بحث بیمه‌ها از مهمترین موضوعاتی است که در برنامه پنجم توسعه به آن اشاره شده است، گفت: برخی از بندهای لایحه ترکیب اعضا و شرح وظایف شورای عالی بیمه سلامت که از سوی دولت فرستاده شد به دلیل مغایرت با برنامه پنجم توسعه نیاز به مطالعه بیشتری دارد بنابراین با توجه به اهمیت شورای عالی بیمه سلامت، ضروری بود تا شرح وظایف این شورا به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت تاکید کرد:  ضرورت کاهش هزینه‌ درمان خانوارها به زیر 30 درصد

 رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت تاکید کرد:

ضرورت کاهش هزینه‌ درمان خانوارها به زیر 30 درصد


6-653.jpg

رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت با اشاره به اینکه هزینه‌های درمانی پرداخته شده از جیب خانوارها باید به زیر 30 درصد کاهش یابد، گفت: مقدار بودجه اختصاص یافته از بودجه کلی دولت به حوزه سلامت بسیار کم و حتی با بالا رفتن میزان تورم شاهد افزایش مقدار آن نبودیم بنابراین دولت نباید بر اساس سیاستگذاری‌های خود در پی کاهش بودجه حوزه بهداشت و درمان باشد.

دکتر آرش رشیدیان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، تامین منابع مالی نظام سلامت را یکی از چالش های عمده در حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد، و افزود: تامین منابع مالی نظام سلامت باید به گونه ای باشد که مردم خود به طور مستقیم مجبور به پرداخت هزینه های درمانی نباشند. کاهش سهم هزینه‌های درمانی از جیب خانوارها از کل هزینه نظام سلامت به زیر 30 درصد یکی از اهداف مهمی است که حتی در قوانین و برنامه پنج ساله به کرات به آن اشاره شده است.

ادامه نوشته

آغاز پرداخت مابه‌التفاوت قیمت داروی بیماران

آغاز پرداخت مابه‌التفاوت قیمت داروی بیماران


http://multimedia.mehrnews.com/Larg1/1391/12/11/IMG12302939.jpg

وزیر بهداشت از پرداخت مابه‌التفاوت قیمت داروی بیماران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدحسن طریقت منفرد در حاشیه جلسه هیئت دولت، گفت: یارانه مابه‌التفاوت قیمت دارو به بخشی از بیماران بیمه شده تامین اجتماعی که وزارت بهداشت شماره حساب آنها را در اختیار داشته است، امروز پرداخت می‌شود.

وی افزود: دیگر بیمارانی که در این زمینه مطالبه دارند می‌توانند با شماره 1490 تماس گرفته و مشخصات خود را اعلام کنند تا پس از طی مراحل مربوطه، مابه‌التفاوت قیمت داروی این بیماران نیز پرداخت شود.

طریقت منفرد همچنین به جلسه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مسئله انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران اشاره کرد و گفت: در این جلسه اختیار تصمیم‌گیری در مورد این دانشگاه به وزیر بهداشت داده شده است.

وی با بیان اینکه این امر به خوبی و بر اساس مبانی کارشناسی پیش می‌رود، گفت: در این هفته دستورالعمل این موضوع صادر می‌شود.

رئیس بیمارستان بقیه الله درگفتگو با ایلنا: واریز یارانه دارو به حساب خانوارها غیر کارشناسی است

 رئیس بیمارستان بقیه الله درگفتگو با ایلنا:
واریز یارانه دارو به حساب خانوارها غیر کارشناسی است.


http://www.ilna.ir/news/mi_news/Original/1392/04/Small/89087-152.jpg


با توجه به نوسانات قیمت دارو پرداخت یارانه به حساب خانوار‌ها کار خوبی نیست؛ در دنیا دارو را فراهم می‌کنند و با قیمت مناسب در اختیار مردم می‌گذارند.


رئیس بیمارستان بقیه الله از واریز ما به التفاوت قیمت‌های جدید دارو به حساب بانکی بیماران انتقاد کرده و آن را غیرکارشناسانه خواند.

"سید محمدصادق مهدوی" در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: با توجه به نوسانات قیمت دارو پرداخت یارانه به حساب خانوار‌ها کار خوبی نیست.

وی خاطر نشان کرد: پولی که به عنوان یارانه دارو پرداخت می‌شود ثابت است اما قیمت دارو تغییر می‌کند از همین رو اقدام جالبی به نظر نمی‌آید.

مهدوی به آسیب‌هایی احتمالی پرداخت یارانه دارو به حساب بیماران اشاره کرد وافزود: طبیعی است زمانی که پولی به دست مردم می‌رسد در جای دیگری هزینه شود و بعد برای تهیه دارو مجبور شوند وسیله زندگی خود را بفروشند.

رئیس بیمارستان بقیه الله خاطرنشان کرد: در دنیا دارو را فراهم می‌کنند و با قیمت مناسب در اختیار مردم می‌گذارند از همین رو این راه حل که پول را به حساب خانوار‌ها بریزند راه حل خوبی نیست و به طور حتم مشکلاتی را به بار خواهد آورد.

به گزارش ایلنا؛ با گران شدن دارو بعد از تغییر نرخ ارز ما به التفاوت قیمت‌های جدید از جیب بیماران پرداخت شد از همین رو وزارت بهداشت تصمیم گرفت ما به التفاوت قیمت دارو را مستقیم به حساب این بیماران واریز کند.

به گفته وزیر بهداشت یارانه دارو برای جبران این قیمت در اختیار وزارتخانه قرار گرفته است که از این هفته بعد از گرفتن شماره حساب‌های پرداخت یارانه مردم از دولت، مستقیم به حساب ۱۴۰ هزار بیمار صعب‌العلاج واریز می‌شود.

قائم‌مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت: بیمه‌ها با باور بیشتری به برنامه پزشک خانواده ورود کنند

 قائم‌مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت در گفتگو با ایلنا:

بیمه‌ها با باور بیشتری به برنامه پزشک خانواده ورود کنند.

http://familyph.ir/images/stories/86544443.jpg

به غیر از اختلاف در نحوه اجرا و مدیریت برنامه پزشک خانواده همه متفق‌القول هستند که راهکار سر و سامان یافتن بخش سلامت، اجرای برنامه پزشک خانواده است.


قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: بیمه‌ها با باور بیشتری به برنامه پزشک خانواده ورود پیدا کنند تا مشکلات موجود در روند اجرای این برنامه برطرف شود.

"مهدی شادنوش" در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در مورد اجرای برنامه پزشک خانواده در سطح کشور گفت: به غیر از اختلاف در نحوه اجرا و مدیریت برنامه پزشک خانواده همه متفق‌القول هستند که راهکار سر و سامان یافتن بخش سلامت، اجرای برنامه پزشک خانواده است.

شادنوش تصریح کرد: دراستان‌هایی که برنامه پزشک خانواده به صورت پایلوت اجرامی شود رفعه مشکلات موجود درروند اجرای برنامه نیاز به تامین اعتبارات دارد.

وی به اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران اشاره کرد و افزود: در مرحله آغازین اجرای پزشک خانواده در تهران هستیم که یک دوره زمانی سه تا چهار ماهه نیاز است تا اطلاعات وارد و پزشکان شناسایی شوند.

شادنوش برلزوم دید بهداشت محور در کشور تاکید کرد و افزود: امیدواریم بیمه‌ها به همکاری خوبی تاکنون دراجرای برنامه پزشک خانواده داشته‌اند، ادامه دهند.

وی با تاکید براینکه امیدواریم موضوع پزشک خانواده در دولت آینده با جدیت بیشتر و مدیریت مناسب تری پیش رود، افزود: با هماهنگی و همکاری بخش‌های مختلف و مدیریت مناسب اجرای پزشک خانواده در سراسر کشور دور از دسترس نیست.

رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده: پزشک خانواده علاوه بر پزشک عمومی به همه تخصص‌ها تعمیم یافت.

 رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده خبرداد:
پزشک خانواده علاوه بر پزشک عمومی به همه تخصص‌ها تعمیم یافت



http://webda.behdasht.gov.ir/uploads/thumbnails/thum-366371928dceb13b564-salehi-pezeshk_khanevade_152140.JPG

اگرچه پیش از این هم برخی از متخصصان در سامانه پزشک خانواده ثبت نام کرده بودند، اما از این به بعد پزشک خانواده را بیش از گذشته به همه تخصص‌ها تعمیم خواهیم داد.

رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده گفت: پیش از این تنها پزشکان عمومی در سامانه پزشک خانواده ثبت نام می‌کردند اما اکنون به همه تخصص‌ها تعمیم یافته است و دیگر متخصصان و جراحان می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

مسعود صالحی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اعلام این مطلب گفت: اگرچه پیش از این هم برخی از متخصصان در سامانه پزشک خانواده ثبت نام کرده بودند اما از این به بعد پزشک خانواده را بیش از گذشته به همه تخصص‌ها تعمیم داده‌ایم.

وی با تاکید براینکه پزشک خانواده نباید لزوما از پزشکان عمومی باشد، افزود: در صورت تمایل متخصصان ازجمله متخصصان اطفال و زنان و زایمان به ثبت نام در سامانه برنامه پزشک خانواده این امکان برای آن‌ها میسر است اما باید بدانند که وقتی به عنوان پزشک خانواده مشغول به کار می‌شوند فقط می‌توانند در سطح اول و پزشک عمومی مریض ببینند.

صالحی درمورد روند اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران گفت: حدود ۲۰ روز دیگر ثبت نام پزشکان در سامانه برنامه پزشک خانواده ادامه خواهد یافت و بعد از آن به مردم تهران اعلام خواهیم کرد از این پزشکانی که ثبت نام کرده‌اند پزشک خانواده خود را انتخاب کنند که این هم حداقل مدت ۳ ماه زمان می‌برد.

وی تصریح کرد: در این دوره گذار مردم می‌توانند به هر پزشکی مراجعه کنند اما بعد از مدت زمانی که پزشک خانواده خود را انتخاب کردند یعنی حدود ۳تا ۴ ماه آینده دیگر این امکان وجود ندارد و تنها باید به پزشک خانواده خود مراجعه کنند.

وی با تاکید براینکه برنامه پزشک خانواده باید در استان‌های سراسر کشور اجرا شود، افزود: برنامه پزشک خانواده را نمی‌شود در یک استان اجرا و در استان دیگر اجرا نکنیم زیرا در این صورت ممکن است بیماران از شهری به شهر دیگر مراجعه کند که این اصلا مطلوب نیست.

صالحی خاطرنشان کرد: به دلیل عدم اعتبار لازم این امکان وجود نداشت که برنامه پزشک خانواده را در همه استان‌ها اجرایی کنیم از همین رو اجرای این برنامه از ۸ استان آغاز شد.

رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده ادامه داد: با توجه به تامین اعتبارات لازم برای برنامه پزشک خانواده، اجرای این برنامه در تمام کشور امکان پذیر شده است از همین رو به همه استان‌ها اعلام کرده‌ایم که مقدمات کار را برای اجرای برنامه فراهم کنند.

صالحی در پاسخ به این سوال که برنامه پزشک خانواده بعد از تهران در چه استان‌هایی اجرا خواهد شد، افزود: استان چهارمحال بختیاری که پیش از این نسخه ۰۱ برنامه پزشک خانواده را به مرحله اجرا در آورده بود وهمچنین استان کرمانشاه مقدمات کار را فراهم کرده‌اند و بیشترین تمایل را نسبت به اجرای برنامه دارند.

وی در واکنش به برخی انتقادات در نحوه اجرای برنامه پزشک خانواده در دوره وزارت طریقت منفرد گفت: اگر در دوره ایشان اصلاحاتی در برنامه صورت گرفته به این دلیل است که تغییر در ذات برنامه پزشک خانواده است به گونه‌ای که اصلاحات در برنامه پزشک خانواده در دوره خانم دستجردی به تصویب رسیده بود.

رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده تصریح کرد: آن چیزی که قبلا اجرا می‌شد اصلا برنامه پزشک خانواده نبود زیرا این برنامه مبتنی بر مدیریت منابع است در حالی که این مدیریت اصلا در برنامه قبلی وجود نداشت.

بررسی آخرین وضعیت اجرای پزشک خانواده با حضور وزیر بهداشت

در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس انجام می‌شود؛

بررسی آخرین وضعیت اجرای پزشک خانواده با حضور وزیر بهداشت



http://www.icana.ir/KM_media/image/2011/10/11584_orig.jpg

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سه‌شنبه هفته آینده به بررسی آخرین وضعیت اجرای پزشک خانواده با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌پردازد.

برای اطلاع از منبع خبر اینجا کلیک کنید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد؛ ایجاد دوره کارورزی پزشکی خانواده در مقطع پزشکی عمومی

معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد؛
ایجاد دوره کارورزی پزشکی خانواده در مقطع پزشکی عمومی


http://webda.behdasht.gov.ir/uploads/thumbnails/thum-61444537dfd7c9b4855-eynolahi_146476.jpg

دکتر عین اللهی در خصوص برنامه های احیای پزشکی عمومی گفت: دو برنامه برای پزشکی عمومی در نظر گرفته شده است، یکی ریفورم و اصلاحات که شامل ادغام علوم پایه و بالینی بوده و هم اکنون در 13 دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود.

وی افزود: این برنامه قرار است یکسان سازی شده و در کل دانشگاه ها انجام شود  و برنامه دیگر برنامه سنتی پزشکی عمومی است.

وی بیان داشت: انجام دوره کارورزی 6 ماهه طب خانواده را نیز برای پزشکان عمومی تدارک دیده ایم که هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال انجام است و به بقیه دانشگاه ها هم گفته ایم انجام دهند.

وی با اشاره به دوره تخصصی پزشکی خانواده گفت: پزشکان عمومی که بعد از فارغ التحصیلی پزشک خانواده شوند و خوب فعالیت کنند این دوره تخصصی را به شکل پودمانی (کار و تحصیل با هم) خواهند گذراند.

برای اطلاع بیشتر اینجا کلیک کنید.